mandag 12. august 2013

drivhus eller tempel eller...

...pusterom

bare et rom til å puste i liksom

   i fred

de siste 2-3-4-5-6 ukene

(jeg har komme helt ut av tellinga av disse ukene)

 har temperaturen og lufta
der inne 
vært
svært behagelig
og 
sikkert vekstfremkallende...


...det 
har i alle fall
vært litt fart på sakene
huset på gressplena

det er
eller har vært
overraskende fargerikt
og 
rent livlig 
der inne

eksotisk nesten

masse liv & farger
 men
 stille og fredelig

derfor
 fant jeg ut at
midt inni fargejungelen
kunne 
jeg bare sette meg ned å være
stille

puste
og
være stille

prøve å finne fred

sånn
'inni-meg-fred' altså

det er jo liksom det det dreier seg om for tiden

hele tiden
når jeg tenker meg om

 her inne slåss altså jeg og vannkanna om plassen
og
jeg vinner hver gang - nesten... :-)






 



når jeg ser på disse
bildene 
idag
ser jeg at virkeligheten
ikke er helt slik
for øyeblikket
men
 den har jo vært slik 
en gang

og
 det er fremdeles helt fint
å 
meditere blant plantene

har de fleste sommerblomstene
kommet ut i hagen

det er stort sett bare
tomat- og agurkplanter igjen

bortsett fra når
himmelen 
er på sitt våteste
og regnet raser ned

da
flora og farger få plass i drivhuset igjen
for ikke å drukne

:-(

det er endel
styr
med dette drivhuset altså

det er jo ikke akkurat 
termostat
der inne

det er vanskelig å regulere tempen liksom...

plutselig blir det altfor varmt
og alle plantene henger med
hue 
etter en varmebyge

det må luftes
det må vannes 
det må pludres
det må knipes
det må pleies
det må stulles
det må stelles
det må gjødsles

hver dag

og helst med hjertet på rette staden
ingen sukking takk

og
 dette lar seg dårlig kombinere
med for eksempel
reiseliv

ikke uten hjelp iallefall

heldigvis 
hadde vi superhjelp av
svigermor
da vi var på tur i sommer
og 
hun 
gjorde en
hjertelig og samvittighetsfull
innsats

tusen takk Johanna <3

det hadde vært lite liv igjen
uten hennes innsats altså


*

skaff deg gjerne drivhus
gjerne kombinert
med tempel og pusterom
men
husk at det som 
vokser der inne
er liv

og
blomsterliv
trenger 
vann, luft, omsorg og pleie
for å 
overleve
og
for å gi deg farge og glede og fryd...







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar