torsdag 18. juli 2013

slogen (1564moh) fra øye, lengst inn i norangsfjorden

omtrent en meter opp for hver andre meter bort...

*

* 
vi var vel ikke akkurat tidlig oppe og ute
denne varme, men kanskje noe disige dagen (ikke himmelblå, liksom)

tror vi starta oppturen i to-tida

ferga 
fra sæbø til leknes
hadde litt trøbbel
turen over fjorden tok
lengre tid enn normalt

men med nybakst fra bakeriet på Sæbø
og kaffe i koppen
og 
ikke minst
varm og behagelig sommerluft
var det bare luksus å sitte på soldekk
og nyte
tilværelsen

mmmmmmmhhh

god opplading til de 1500 høydemeterne som lå foran/over oss

 ikke tidlig oppe - men godt humør
og langbuksene var det bare å hive av.... kortbukse-vær






smørskredtindene der borte - fjell som står på ønskelista mi... aldri vært der


her er det brekketindene som ligger lengst bak - aldri vært der heller


tilslutt
etter nesten 3 timer
endelig 
på toppen

en sådan luftig topp

slogen





og etter ei høyt-til-værs og utsiktsrik pause på toppen
    
(der mora (ja, jeg) holdt på å få hysterisk anfall pga en nesten dansende datter 
lykkerus hos enkelte ga skrekk hos andre - juhuuuuu)

kunne vi bare kruuuuse ned igjen

trodde jeg...


dessverre oppstod 
et kneproblem
før vi hadde kommet ned til 800 meters høyde
og
kneet verket så ille
at
jeg tenkte vi måtte rekvirere helikopter (katastrofetenking...)

heldigvis
var sjur litt mer løsningsorientert enn meg (helt vanlig, altså)
og 
han stilte som 
støtte for den kneverkende rakel

ved å ta svært små skritt
og
i tillegg støtte seg på sekken til sjur
klarte hun å avlaste kneet
såpass
at vi klarte å bevege oss nedover
sakte
sakte

tror vi brukte lenger tid ned enn opp
men det gjorde
ingenting
så lenge vi kom oss ned


og her er vi nesten helt nede
og vi er 
bare utrolig letta og glade

og til info
så var kneet (så å si) fint igjen dagen etter

og heldigvis
hadde vi ingen nye fjellplaner 

vi skulle jo på kajakk-kurs
og 
padling belaster ikke kneet
så veldig


når enden er god er allting godt
og
jeg må si jeg er svært takknemlig for at sjur var med til topps denne dagen
juhuuuuuuu

*

for andre som har lyst opp på slogen
og
 som har 
kneproblem;
  
det fins andre ruter
som 
er litt flatere (men da også lengre selvfølgelig)

turen anbefales absolutt
vi traff mennesker i alle aldre underveis
til og med en mann som bar en hundevalp (så han måtte klyve med ei hånd)

for de med høydeskrekk
kan det
bli en utfordring
siden det er såpass luftig på toppen

ei luft som visker
vekk
mismot og tunge tanker
for en stund iallefall

juhuuuu


3 kommentarer:

  1. En så fantastisk tur!! :)) står på mi ønskeliste også, men eg får nok ikkje gå med lillemann der, klatring på toppen har eg fått beskjed om :( men supre bilder Marit:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. ...lett klivring mot toppen ja :-) Og det går fint med meis hvis mor orker det...
      Men det er jo ganske mange høydemeter opp her da, så du må være forberedt på det som møter deg. Som skrevet var det en familie som hadde med en hundevalp (en dvergsnausser som var 6 mnd) og familien tok dette med stooisk ro.. jeg var imponert. Familien besto av mor og far og to yngre jenter... de var utrolig ivrige og tapre.. og når faren i familien måtte bære hundehvalpen på 6 mnd i tillegg, måtte jeg bare bøye meg ... og ikke ville jeg uttrykke noe som kunne få dem til å miste motet heller.. jeg er ganske sikker på at de kom til topps... ganske imponerende og flott altså... Alt går hvis en er innstilt på det og ønsker det :0)

      Slett
  2. Fiiine Slogen. :) Morsomt å se så mange fine bilder fra Øye.

    SvarSlett