lørdag 8. juni 2013

det er ingen skam å snu...

men du og du så 
utrooolig
kjedelig
:-(
nedtur
den følelsen liksom

og det på grunn av litt mangelende evne til å beregne egne prestasjoner
noe mangelfulle ferdigheter
og
dårlig utstyr 

 på vei mot ytre standalsætra - ikke så mye sol og blå himmel som vi var lovet, men grei temperatur


 mor sjekker kartet - det gjøres hvert 5 minutt (!) da vi aldri har vært i området tidligere




veldig fornøyd og ved godt mot - toppen er målet
neida - turen er målet, egentlig
men jeg kan ikke nekte for at jeg er i topp-modus


rakel sofie ved ytre standalsætra
hjørundfjorden ligger laaangt der nede



 storkopptindane (lett venstre) - og bakom der ligger målet vårt - romedalstinden 1295 moh


 tre bæææ'er tramper over brua - trollet sover

 T'er er røde og fine og viser vei - takk


 vi skal oppover mot pinaklene og så til venstre - tror kartleseren



  oppover og oppover
 bratt er det og sti og merking er borte
til slutt må vi bare gi opp..
det er for mye snø og det er for bratt
 og vi har bare joggesko på beina(!)


 vi kan bare se mot målet - 350 høydemeter lenger opp - vi tror dette er toppen, men vi skal ikke påstå noe...

- snuoperasjonen -

vi er ganske tause
under
nedturen

filler'n også
jeg skal aldri mer gå uten skikkelige sko
og jeg skal alltid ha med
stegjern og isøks i sekken
bare sånn i tilfelle

alltid

lover jeg meg selv

"skal vi finne et annet fjell?" 
spør jeg forsiktig
sånn et stykke lenger ned i dalen

rakel sofie er umiddelbart
positiv
til forslaget

og ganske fort stiger
entusiasmen
og vi bestemmer oss
for å prøve
fjellet vi har sett såååå mange ganger 
på vei fra 
solavågen til festøya

festøykollen eller romestrandhornet
som barstadvikerne kaller det


nytt mål og nytt freidig mot


  tjohei hvor det går 
oppover og oppover


 sjå ho no - rimelig høy på pæra - romestrandhornet kan ikke være vanskelig å bestige vel - her full kontakt 




 jo nærmere toppen vi kommer desto mer tåke legger seg rundt oss...

 ... og når vi endelig står ved toppvarden og skal skue vidt utover land
kan vi ikke se mer enn noen meter foran oss
tåke på alle kanter
snakk om lykkedag
men vi fikk en topp - en helt ny en - for oss da 
romestrandhornet 911 moh
(vi starta på 200 moh)

 i tåkeland under stor himmel




bare glede og spore på denne nedturen
og tåka holder seg rundt toppen 
av romestrandhornet

og snart ligger barstadvika like under oss 
og vi kan gripe øyeblikket
og bare nyte

nyte en vakkert utsikt
nyte at vi turte å snu... skammen er svelget :-)
nyte at vi orket en annen fjelltopp
nyte alt naturen gir oss

tusen takk for en fantastisk dag 
rakel sofie
du er min beste turvenn
og verdens vakreste datter - selvfølgelig :)

juhuuuuu <3











11 kommentarer:

  1. Wow - for noen flotte damer :)
    For ein tur og Vilken flotte bilder - blir litt misunnelig når eg ser og leser og smiler og nikker der eg kjenner meg litt igjen :)

    Skulle ønske vegen mellom oss ikkje va så lang og kanskje hadde vi funnet fjellet sammen ein gang :)

    Nyt dagen - Monikaklemma

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)

      ... og tenk om jeg plutselig står på tunet ditt med ønske om at du skal vise meg fjellet ditt :-)
      ...og jeg vil så gjerne kose med dyra og kjenne lukten av fjøs....

      så kanskje kanskje.... :-) Ha en GOD dag !

      Slett
  2. Oi oi oi!! Nyyydelige bilder Marit! Virkelig :)) og det å snu, det er virkelig suuurt, er heilt enig med deg der. Men synst dokke var steike flinke som fann en anna tur og snudde nedtur til en opptur! Festøykollen har eg no nevnt til min beste turvenn, min mor. Så den skal vi no ta ganske snart! Ser du og din datter og tenke på meg og min mor..... så glade for at vi har kvarandre i tykt og tynt og kan snakke om alt. Det er ilag med våre nærmeste vi er oss sjølve best <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og jeg tenkte faktisk på deg der vi vandret mot dagens andre topp. For du har nevnt fjellet tidligere, og jeg har lenge hatt lyst opp dit!:-)
      Kan virkelig anbefale fjellet! Nå vet jeg ikke om det går flere stier opp dit, men vi starta i Barstadvika. Først måtte vi gjennom et relativt bratt granskogbelte... deretter ble det bare lettere og lysere... og siste delen var bare stein... litt fascinerende og veldig annerledes enn det jeg er vandt med!

      Ja, det er nydelig hver gang rakel kommer hjem og vil på tur! Beste øyeblikkene <3 Og hvert eneste gjemmer jeg i hjertet mitt - også det øyeblikket da vi måtte snu...

      :-)

      Slett
  3. Fårr nån dama :D helt utrulig å få være med på tur med dere her inne :D og det siste bildet ditt her var bare AMAZING :)))- selv om alle var fine- må ha vært en fantastisk tur ! Ble helt oppgira - takk ;)

    Og du - ja det er Terje Nilsen sitt Mjelle - rett i bakgården min her ! Du må komme hit engang med kjæresten din - gi meg et pip når du kommer :)

    Hopp og sprett fra Nordland

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :)
      Vi har det veldig bra på tur (bortsett fra akkurat i det øyeblikket vi må gi opp....) og hyggelig at du slo følge her inne... ;-)
      Og det siste bildet, som faktisk var dagens siste bilde, ble veldig bra :-) Sånne blinkskudd gir jo ekstra gode minner i ettertid også:)

      Gjett om jeg skal ta med kjæresten opp til bakgården din... og jeg vil pipe :-) Helt sikkert:)

      God uke til deg fra nordvest i 10 grader, og skydekket ligger ikke lavere enn ca 800 meter nu... noe bedring :-) Juhuuuuu :-D

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Når en dør lukkes, åpnes en ny - dere griper virkelig øyeblikket og mulighetene selv om det ikke ble som planlagt:)
    Og FANTASTISKE bilder, er en fryd å følge dere på turen - det siste bildet der er rett til å miste pusten av!

    Ha ei fortsatt fin uke der du er
    god klem:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-)
      Når Rakel og jeg har sånn omtrent samme tanke om tur og mål, så går det an å improvisere litt!:)
      Jeg er så utrolig glad for disse gyldne øyeblikkene våre:)
      Hun bor jo langt unna i hverdagen(oslo), så turene er verdifulle :)

      Riktig fin uke til deg også - tror jammen det begynner å bli sommertemperatur :0)))

      Slett
  6. Dette såg flott ut!!
    Måtte det verte mange slike dagar med turar på gamle eller nye stiar :-)
    Ingen skam å snu! Betredet enn å skade seg..

    Måtte helga bli fin!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og JAAAA - måtte det bli mange fine turer <3

      Slett