fredag 3. mai 2013

drivhus uten driv....

... ja faktisk ute av drift...

*

i fjor tenkte jeg
at 
neste år
da...

da altså
skal jeg starte sesongen kjempetidlig
- i mars seinest

sånn at både 
agurker og tomater
skal ha en sjanse til å
bli modne før
frosten får tatt dem

akkurat det skjedde jo i fjor


drivhussesongen kom nemlig ikke igang før etter 20. mai hos oss 
vi kjøpte ikke drivhuset før...

men nå står det jo der nedi hagen
og 
jeg har tydelig sett at det har lengtet etter frø og planter

etter liv altså

sukk

ja, jeg har sukket både høyt og lavt
og 
lurt på hvor 
lysten til å gå ned i plantehuset har gjort av seg
er 
det bare den seige vinteren som har tatt knekken på
frøinspirasjonen min

eller kanskje den egentlig aldri har vært der

kanskje jeg bare har latet som

kanskje

 kom 1. mai 2013

kampdagen

og det var snø i lufta
og
 jeg tenkte at jeg iallefall hadde én ting å kjempe for

og det var å få disse frøene
som lå i pakkene
sine
ned i jord

*

jeg varmet forsiktig opp ved kjøkkenbenken
jeg hadde nemlig kjøpt noen sånne 
komprimerte jord-greier
som bare skulle settes i vann
og vips
så ble den en passelig jordklump m/hull til å putte frø nedi

 slik så disse jordklumpene ut etter vanninntak - flagget er bare med for å gi kraft & styrke

 4 sorter frø - guri, hvor det skal blomstre i heimen etterhvert 
bildet til høyre viser et provisorisk drivhus (plastfolie - simsalabim) og dette satte jeg oppå radioen for at frøene skal får litt musikk til spiringen

= fornøyde planter

lett oppvarming
skal vel etterfølges av skikkelig innsats

sukk
sukk


 det var ikke akkurat rydda opp etter fjoråret, og nissene på bordet satt bare og lo... av meg?

 jeg var bare skeptisk og ikke særlig blid eller fornøyd

men så kom jeg plutselig på mindfulness-appen på iPhonen


 15 minutt veiledet meditasjon for å finne styrken inne meg selv
slik at jeg kunne gjøre det jeg skulle

plante frø

akkurat som det skulle være så utrolig besværlig
men det var nettopp det
det var

derfor
 satte jeg meg på stabelen av blomsterjordsekker
og trykket
"start"

litt høy meditasjonspuls muligens - vanskelig å finne ro

om
 det var 15 minutts meditasjon eller om det bare var fornuften som tok meg
vet jeg ikke 
men jeg fikk gjort det jeg skulle...

disse skal fylles etterhvert - når det har kommet spirer - mange spirer

 lecakuler og jord i fargerike baljer

 litt kunst(?) i drivhuset gir sikkert den rette blomstringsatmosfæren


  

klok
etter fjorårets erfaring
sådde jeg ikke 
altfor mange
tomat- og agurkfrø

de
 skal jo frem og opp
og
de blir svært
krevende etterhvert

sådde heller endel
blomster
som skal få 
dekorere
den gartnerløse hagen
som i år
ser enda verre ut enn
tidligere år

og
 med vinter som stadig bøller
og 
kulde som ikke gir opp 
fins det nesten ikke
inspirasjon til videre
hagearbeid

med det hevdes at det er lurt å stikke fingeren i jorda
for å se virkeligheten
  
våkne opp liksom 

ikke
 like lurt å stikke hele hodet nedi...

det gir ingen mening

derfor
 får jeg vel bare varme opp
med 
minfulness-app og skride til verket

sakte og sikkert
ett lite steg om gangen
gjerne
oppmerksomt nærværende
 kanskje det til slutt vil spire både her og både der

det
 ble iallefall driv over drivhuset... til slutt

*


6 kommentarer:

  1. Artig innleg.Eg lika :)) Eg har alltid mange ideer om såing og å vere tidlig ute,men kjem aldri igang..så her enda det so oftast med å kjøpe blomstene ferdige frå andre sine gartneri ;) såg kjekk ut den appen,trur eg må laste ned :)
    God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt du likte det :-) Og appen anbefales! Den er til og med på norsk (bokmål da, velogmerke)!
      God helg - sol i morra ;-)

      Slett
  2. Kjære Marit <3 å sette liv til verden kan være en krevende prosess. Så fort frøet er sådd så veit man at det er da arbeidet begynne. Ergo, tiltak å sette igang for man veit kva som venter av en seinere. Det er som med barn, krevande til å begynne med og treng masse stell. Så en periode dei kun treng litt oppfølging. Men så kjem tenåra der dei skal begynne å blomstre og vi må plukke ut en del kart i et håp om å få fram skikkelig frukt. Så er dei voksne og vi kan nyte deres selskap og ser dei modnast. Derfor så tenke vi oss godt om kor mange frø, når skal vi starte på arbeidet (som vi veit blir meir av) og kor masse frukter vil vi ha av dei ;)
    Tiltak, tiltak og atter tiltak. Men du store kor kjekt det er å sjå dei vokse til, utvikle seg og modnast!! :))
    Kos degMarit, verste jobben er gjordt, nemmelig tiltaket! :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for gode ord :) Ja, det er deilig å ha frøa i jorda selv om det var et stort tiltak... seieren føles faktisk stor :) Og jeg vet det blir arbeid underveis, men ikke så ekstremt mye, da jeg lærte endel i fjor - om mengder og sånt ;) I dag beveget jeg meg utenfor drivhuset også... og hva møtte meg? - skvalderkål, skvalderkål og skvalderkål :) Jeg har en jobb å gjøre, hvis jeg vil ;) God helg til deg... blir bra vær i morgen, tror jeg .....

      Slett
  3. :)))) det kommer til å gro i år også:)) og spent er jeg! Jeg har virkelig ikke i nærheten av å få et drivhus ennå...6 pakker med frø ligger der bare. Kanskje dem begynne å spire gjennom pakken i kjøkkenhylla.....:)) Et herlig innlegg du herlige:))))

    Det var jammen vært en deilig dag og jeg håper og tror vi får til en tur i fremtiden ....:)))

    Turklem og godsnute:)))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk gode Jill!:) <3
      Vet du, frøa jeg sådde i disse jordklumpene på kjøkkenet, spirer mye bedre enn de i drivhuset. Jeg anbefaler at du bare sår frø og setter dem i vinduskarmen. Pass på så ikke jorda tørker ut. Ta gjerne på plastfolie for da blir det litt sånn drivhusaktig under plasten... vips, så har du spirer som straks blir vakre blomster :-)
      KLemm til deg <3

      Slett