torsdag 6. september 2012

Marits hengende hage...

og
akkurat 
hengende hage
kan jo
høres
veldig flott ut


men jeg lurer på om jeg kanskje må
advare mot sterke scener

eplehagen min
befinner 
seg riktignok
i denne
hengende hagen

men jeg må vel bare innrømme at 
eplehagen består av
ett
eneste
epletre som
er bardunert fast
for
ikke
å deise overende...

Hengende hage? Ser mer ut som Upløyd åker
men det er ganske bratt her altså

det var vanskelig å
ta bilde av
hageprofilen
men den har sikkert ei helning på 40 grader
(skredfare om vinteren, altså?)

epletreet (= eplehagen) er godt
tjora fast i bakken
tauet har holdt i år også





"hengende eplehage-idyll"

når jeg ser disse bildene
tenker jeg hvor lett det
kan være å framstille
virkeligheten

på en uvirkelig måte :)

i fjor var eplehøsten på 4 epler
i år er det nok til
altfor mange eplekaker...

(...og nå kom jeg på
 at jeg må
vise deg verdens letteste
eplekakeoppskrift... den vil komme...)
husk på det kjære leser

bilder 
viser ikke
all sannhet
de viser ikke tankene mine
de viser ikke ugresset som vokser oppetter
de viser ikke alt som vokser på feil plass
de viser ikke det som ikke vokser, men som burde vokse
(det er vel logisk, ja)
 de viser lite som forteller om en 
fraværende gartner

men sannheten er at 
den hengende hagen
roper etter en gartner

ja hele hagen roper

også den delen
som er relativt flat 

og jeg lurer stadig på hvorfor ingen gartner dukker opp
fins det ikke gartner i Ørsta?

men altså:

disse bildene lyver ikke:

gresset gror og spirer
15-20 cm langt idag

plommetreet har ikke en eneste plomme
(det var heller ikke blomster på dette..)

jordbæråkeren er invadert av løvetann
etter at vi plukka ca 1 liter bær tidligere
i "sommer"
i fjor var det vel bare råtne bær
så jeg klager ikke:)


plena er full av sopp - men disse er nesten vakre


agurkplantene er et trist syn
gule og brune og slappe

agurkplantene endte her i dag
sammen med flere tomatplanter
drivhuset er "closed"
prøver igjen i 2013

siste avling fra de velpleide (?)
plantene inni drivhuset

noen sylteagurker
og 7 bifftomater
- grønne -

ja, jeg vurderer å steike dem :)

 jeg kunne valgt å fremstille avlingen slik


sammen med noe rødt ser det straks
litt flottere ut
ikke sant

men det er bare at det som er 
rødt
er tomater fra 
Rema 1000
- plommetomater -

men de var gode de også

  de grønne tomatene
skal få vente litt

til en akkurat passe
grønn kveld

og husk

det hjelper å tenne et lys i mørket
og i mørket
ser jeg verken hage eller ugress

juhuuu :-)

4 kommentarer:

  1. Hvor har jeg sett slikt ugress før skal tro....tenke tenke...nei det kommer jeg ikke på gitt:))))))

    Ja tenk hadde vi kunne tatt bilder av tanker....wops!! Jeg sitter ennå inne med for mye, og om det kommer ut noen gang...ååå jeg er så pysete:)))

    Jeg drømmer forøvrig om to epletrær og minst 3 plommetrær, men er redd det gå som med de andre jeg har plantet, lite som skjer altså....skjønner ikke hva jeg gjør feil....jeg godsnakker, jeg vanner, mulig jeg godsnakker for mye og vanner forlite:))))


    Beste klemmen fra vidda:))

    SvarSlett
    Svar
    1. ...jeg kan se på ugress som vakkert, men det blir liksom feil oppi hodet, men jeg kan jo prøve å styre den tanken bittelitt.... kanskje du og jeg skal begynne å formidle masse ugressbilder og lure folk til å tro det er vakkert :))))) ? hihi...

      Kanskje det blåser såpass mye ute hos dere, sånn at all pollen bare blåser avgårde.... blir lite avling da, tror jeg;) Men kanskje MED drivhus?? Da kan du putte trærne inn i det - men da må det være et schvææært drivhus:)

      Men du - uten drivhus, mer tid til tur;) Det er litt bra da:-)

      Slett
  2. Herlige bilder om sannhetens øyeblikk!!! Intet er perfekt! Men det er mye som er uperfekt og vakkert!

    La Tomatene ligge noen dager, så blir det kanskje farge på dem! Ellers er avlingene en god start:)) Neste år blir det sikkert myyyyye mer! Slik var det hvertfall med epletreet vårt! Først et år uten avling, så 1 eple, 4 epler, 19 epler og i år har jeg gitt opp å telle! Plommer har vi flust av i år; jeg plukker og plukker og plukker! Bare kom å smak ( men skynd deg!)!

    Nyt høsten videre! Stor Marieklem til deg:))

    SvarSlett
    Svar
    1. hihi... jeg er sikkert litt for ærlig, men skitt au.... tenkte kanskje det kunne gi trøst til noen andre som har ugress og visne planter... kan jo hende vi er flere :-)

      Epletreet vårt er utrolig! Det er liksom helt overgrodd. Plommetreet har vært greit, men ikke i år... så det er vekslende... men det gjør det jo bare enda mere spennende:)

      Nå er drivhuset bardunert og fylt opp av krukker til neste år:)

      Og jeg kommer gjerne å plukker plommer...rekker vel endel på 30 minutt?? :) Hihi...

      Tenker masse på deg, Marie!!! <3

      Slett